Știai că aglomerările umane rămân cel mai mare poluator al apelor?
Surse punctiforme de poluare semnificative:
a. Aglomerările umane
Conform Proiectului Planului Național de Management actualizat (2021) aferent porțiunii naționale a bazinului hidrografic internațional al fluviului Dunărea și Sintezei Proiectelor Planurilor de Management Actualizate (2021) la nivel de bazine/spații hidrografice, aglomerările umane (identificate în conformitate cu cerinţele Directivei privind epurarea apelor uzate urbane – Directiva 91/271/EEC), ce au peste 2.000 locuitori echivalenţi (l.e.) care au sisteme de colectare a apelor uzate cu sau fără staţii de epurare şi care evacuează în resursele de apă sunt surse punctiforme de poluare semnificative. De asemenea, aglomerările sub 2.000 de locutori echivalenți sunt considerate surse semnificative punctiforme dacă au sistem de canalizare centralizat. Totodată, sunt considerate surse semnificative de poluare, aglomerările umane cu sistem de canalizare unitar care nu au capacitatea de a colecta şi epura amestecul de ape uzate şi ape pluviale în perioadele cu ploi intense.
La acestea se adaugă:
b. Industria: i. instalaţiile care intră sub incidenţa Directiva 2010/75/UE privind emisiile industriale (Directiva IED), transpusă în legislația națională prin Legea nr. 278/2013 cu modificările și completările ulterioare – inclusiv unităţile care sunt inventariate în Registrul Poluanţilor Emişi şi Transferaţi (E-PRTR), care sunt relevante pentru factorul de mediu apă; ii. Unităţile care evacuează substanţe prioritare/prioritar periculoase peste limitele legislaţiei în vigoare (în conformitate cu cerinţele Directivei 2008/105/CE modificată de Directiva 2013/39/UE, transpusă în legislația națională prin HG 570/2016 privind aprobarea Programului de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase şi alte măsuri pentru principalii poluanţi), în mediul acvatic al Comunităţii; iii. Alte unităţi care evacuează în resursele de apă şi care nu se conformează legislaţiei în vigoare privind factorul de mediu apă.
c. Agricultura: i. Fermele zootehnice care intră sub incidenţa Directivei 2010/75/UE privind emisiile industriale (Directiva IED), transpusă în legislația națională prin Legea nr. 278/2013, cu modificările și completările ulterioare – inclusiv unităţile care sunt inventariate în Registrul Poluanţilor Emişi şi Transferaţi (E-PRTR), ce sunt relevante pentru factorul de mediu apă; ii. Fermele care evacuează substanţe prioritare/prioritar periculoase peste limitele legislaţiei în vigoare (în conformitate cu cerinţele Directivei 2008/105/CE modificată prin Directiva 2013/39/UE, transpusă în legislația națională prin HG 570/2016, privind aprobarea Programului de eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe prioritar periculoase şi alte măsuri pentru principalii poluanţi) în mediul acvatic al Comunităţii. iii. Alte unităţi agricole cu evacuare punctiformă şi care nu se conformează legislaţiei în vigoare privind factorul de mediu apă.
De asemenea, conform Sintezei Calității Apelor substanțele poluante care ajung prin apele uzate neepurate sau insuficient epurate rămân mult timp în mediul acvatic la niveluri care prezintă un risc semnificativ, chiar dacă s-au luat măsuri ample de reducere sau eliminare a emisiilor generate de astfel de substanțe. Unele dintre acestea pot fi transportate pe distanțe lungi și sunt aproape omniprezente în mediu.
De aceea, pentru susținerea investițiilor pe care autoritățile locale trebuie să le facă pentru colectarea apelor uzate în aglomerările mai mici de 2000 de l.e. care împiedică atingerea unei stări bune a corpurilor de apă și / sau afectează arii naturale protejate, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) a lansat astăzi apelul de proiecte finanțate prin PNRR pentru Pilonul I. Tranziție verde Componenta C1: Managementul Apei. Data limită de depunere este 15 februarie 2023, ora 12:00. Descarcă anunțul MMAP aici
Comunicatul de presă emis de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, aici
Astfel, sunt sprijinite investiții în vederea realizării:
- sistemelor individuale adecvate (SIA) de colectare și epurare a apelor uzate;
- sistemelor publice inteligente alternative (SPIA) pentru procesarea apelor uzate;
- și/sau extinderea sistemelor centralizate de colectare a apelor uzate;
- și/ sau extinderea sistemelor de distribuție a alimentării cu apă;
Cine poate depune?
- Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT) și/ sau asociațiile acestora (ADI);
- Operatorii Regionali (OR)/ Operatorii Locali (OL) din sectorul de apă/apă uzată; · Parteneriate între tipurile de solicitanți menționați anterior.
Mai multe detalii aici: https://pnrr.mmap.ro/ghiduri_ape
În ultimele două luni, în cadrul amplei campanii de inventariere a sistemelor indviduale adecvate pentru colectarea și epurarea apelor menajere, colegii noștri de la nivelul Administrațiilor Bazinale de Apă au avut o serie de întâlniri cu reprezentanții autorităților locale și județene, dar și ai Comisariatelor Gărzilor de Mediu cu privire la aspecte legate de modul de implementare a criteriilor pentru autorizarea, construcția, înscrierea/înregistrarea, controlul, exploatarea și întreținerea sistemelor individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate, aprobate prin Hotărârea de Guvern nr. 714/2022.
În cadrul acestor întâlniri au fost prezentate principalele aspecte ale HG nr. 714/2022, potrivit căreia sistemele individuale adecvate de colectare și epurare a apelor uzate pot fi autorizate numai acolo unde instalarea unei rețele publice de canalizare nu se justifică din punctul de vedere al impactului asupra mediului sau din motive economice.
Prin excepție, pentru utilizatorii persoane fizice sau juridice, inclusiv cei care au sisteme proprii de alimentare cu apă, pot fi autorizate sistemele individuale adecvate până la punerea în funcțiune a sistemelor publice de canalizare nou-înființate, la care au obligația de a se racorda în termen de cel mult un an de la punerea în funcțiune a acestora.
La nivelul primăriilor au fost înființate registre pentru evidența acestor sisteme, prin care proprietarii imobilelor conectate la sisteme individuale adecvate de epurare au obligația să le înscrie în termen de 120 de zile. Obligația înregistrării revine și proprietarilor de sisteme individuale adecvate construite înainte de intrarea în vigoare a HG nr. 714/2022, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a acestei Hotărâri.
Află mai multe și aici
Toate aceste informații vor fi preluate într-un sistem național informatic creat la nivelul Administrației Naționale „Apele Române” (realizat din fonduri europene printr-un proiect național, cod SIPOCA 588) și care va deveni funcțional la începutul anului viitor și care va reprezenta un punct de plecare pentru analiză și aplicare de politici publice pentru cetățeni, acolo unde este prioritar.
Ne puteți urmări pe Facebook, Instagram, Linkedin și YouTube