PLANURILE DE MANAGEMENT ALE BAZINELOR
HIDROGRAFICE DIN ROMANIA
La nivelul Uniunii Europene au fost promovate instrumente legislative pentru protecţia si managementul durabil al resurselor de apa. Dintre acestea, de o importanta deosebita este Directiva Cadru 2000/60/EC, care defineşte apa ca pe un patrimoniu ce trebuie protejat, tratat si conservat ca atare.
Aceasta directiva asigura cadrul necesar gospodaririi durabile a apei, ceea ce presupune gestiunea cantitativa si calitativa a apelor si ecosisteme sănătoase, avand ca scop atingerea „starii bune’ a apelor pana in anul 2015. Instrumentul de implementare al Directivei Cadru, reglementat prin Articolul 13 si Anexa VII, este reprezentat de Planul de Management al Bazinului / Districtului Hidrografic care, pe baza cunoasterii starii corpurilor de apa, stabileste obiectivele tinta pe o perioada de 6 ani si propune masuri pentru atingerea „starii bune” a apelor.
In conformitate cu prevederile Directivei Cadru 2000/60/EC, statele dunarene, trebuie sa elaboreze Planul de Management al Districtului Hidrografic al Dunarii.
In acest scop, statele semnatare ale Conventiei privind Cooperarea pentru Protectia si Utilizarea Durabila a Fluviului Dunarea au stabilit ca Planul de Management al Districtului Hidrografic al Dunarii sa fie format din doua parti :
Partea A: Planul general ce cuprinde problemele de importanta bazinala cu efecte transfrontaliere
Partea B: Planurile naţionale de management ale tarilor dunarene.
Partea A a Planului de Management a Districtului Hidrografic al Dunarii – Raport 2004 a fost elaborat sub coordonarea ICPDR, pe baza contributiilor nationale, si aprobat de ministrii mediului din tarile dunarene reuniti in cadrul Conferintei Ministeriale care a avut loc la Viena pe 13.12.2004.
In conformitate cu prevederile Legii Apelor 310/2004, Planul National de Management al Apelor din Romania este format din 11 Planuri de Management Bazinale. Autoritatile competente pentru elaborarea Planurilor de Management, conform Legii Apelor 310/2004, sunt Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si Administratia Nationala “Apele Romane”.
Raportul National 2004 al Planului National de Management al Apelor raspunde obligatiilor de raportare la Comisia Europeana in conformitate cu prevederile Directivei Cadru 2000/60 Articolul 5, Anexa II si Anexa III referitoare la prima analiza si caracterizare a bazinelor hidrografice. De asemenea, se furnizeaza informatii despre progresele inregistrate pentru implementarea Articolului 6 si Anexei IV privind inventarul zonelor protejate, precum si progresele legate de Articolul 14 privind informarea si consultarea publicului.
Raportul 2004 al Planului National de Mangement a Apelor din Romania elaborat de Administratia Nationala Apele Romane a fost avizat de Comisia Interministeriala a Apelor, fiind aprobat de Ministerul Mediului si Gospodaririi Apelor si transmis la Comisia Europeana in data de 22.03.2005.
In conformitate cu Articolul 8 (1) al Directivei Cadru din domeniul apelor (2000/60/EC), Statele Membre ale Uniunii Europene trebuie sa stabileasca programele de monitorizare pentru apele de suprafata si apele subterane in scopul cunoasterii si clasificarii “starii “ acestora in cadrul fiecarui district hidrografic
Programele de monitorizare stabilite au trebuit sa devina operationale pana la 22 decembrie 2006 aplicandu-se corpurilor de apa definite in cadrul primei etape de analiza a caracteristicilor districtelor hidrografice
In conformitate cu Articolul 15 al Directivei Cadru din domeniul apelor (2000/60/EC), fiecare Stat Membru al Uniunii Europene trebuie sa elaboreze si sa transmita la Comisia Europeana pana in data de 22 Martie 2007 ‚’’Raportul privind Sistemul de Monitorizare al apelor’’ ce prezinta o sinteza a programelor de monitoring pentru apele de suprafata si pentru cele subterane in conformitate cu cerintele Directivei Cadru pentru Apa.
Raportul privind Sistemul National de Monitorizare al apelor din Romania reprezenta o sinteza a programelor de monitorizare pentru cele 11 bazinele/spatii hidrografice pe care se elaboreaza Planurile de Management in Romania.
ETAPELE DE REALIZARE SI RAPORTARE ALE PLANULUI DE
MANAGEMENT AL BAZINULUI HIDROGRAFIC
Actiuni | Articolul din Directiva Cadru 2000/60/EEC | Termene 1 |
Cadru legislativ
| 24 3 (7) 3 (8) | Decembrie 2003 Decembrie 2003 Iunie 2004 |
Caracterizarea bazinului hidrografic
| 5 (1) 6 (1) 5 (1) 5 (1) 5 (2) | Decembrie 2004 Decembrie 2004 Decembrie 2004 Decembrie 2004 Dec. 2013/Dec. 2019 |
Programele de monitoring
| 8 | Decembrie 2006 |
Informarea si consultarea publicului
| 14 (1a)
14 (1b)
14 (1c) | Decembrie 2006
Decembrie 2007
Decembrie 2008 |
Planul de Management
| 13 (6)
13 (7) | Decembrie 2009
Decembrie 2015 |
Atingerea obiectivelor de mediu
| 4 (1a) 4 (1b) 4 (1c) 4 (4) | Decembrie 2015 Decembrie 2015 Decembrie 2015 Dec. 2021/2027 |
Recuperarea costurilor pentru serviciile de apa | 9 (1) | 2010 |
1 – termenul se refera la obligatia de implementare/realizare a actiunilor in conformitate cu prevederile Directivei Cadru 2000/60/EEC. In unele cazuri se pot stabili termene mult mai stranse pentru finalizarea planurilor la nivelul sub-bazinelor.
Termenele de raportare catre Comisia Europeana sunt decalate cu trei luni dupa termenele de implementare.
2 – la fiecare 6 ani